owcrap

Recipe - potato soup.

Publicerad 2011-04-26 10:18:15 i Allmänt,

tänkte tipsa er om ett recept så här en måndags morron! är super hungrig så är lite därför ;)
detta är iallfall en potatissoppa vars recept jag hittade på studentkrubb.se. den är helt underbar, smakar sol!

dock dog min systemkamera mitt i dokumenteringen, därav viss kvalitéts skillnad på bilderna.










Ingredienser:

500 gram potatis
5 dl grönsaksbuljong
2 ½ dl vispgrädde
2 msk smör
1 gul lök
1 citron
½ tsk timjan
vitpeppar
salt

Gör så här:

1. Skala och tärna potatis.
2. Skala och hacka lök fint.
3. Smält smör på medelvärme i en kastrull.
4. Tillsätt potatis och lök och stek i 2 minuter.
5. Häll i grädde och sänk värmen ett steg.
6. Låt sjuda i 12-15 minuter. **
7. Tillsätt grönsaksbuljong och timjan.
8. Riv skalet av en citron och pressa ur saften.
9. Smaka av soppan med citron, citronskal, vitpeppar och salt.
10. Servera och njut!

Kyss

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om mig

Matilda heter jag som driver denna blogg. Läser ekonomi vid Linköpings Universitet. Bor i en liten två i Norrköping tillsammans med pojkvännen. Fotar natur, shoppar second hand, dansar till house och ser helst på mythbusters (och typ allt annat nördigt på discovery channel). ♥♥

Bloglovin'

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

Följ mig på Twitter!

Prenumerera och dela